Detoks alkoholowy – wszystko, co warto wiedzieć na jego temat

Detoks alkoholowy – na czym polega, po co się go przeprowadza, ile trwa? Czy przejście przez detoks pomaga zwalczyć ochotę na alkohol? Przeczytaj poniższy tekst i poznaj najważniejsze fakty na temat odtrucia alkoholowego.

Alkoholizm – przewlekła choroba, która wymaga leczenia

Alkoholizm jest nazywany chorobą zaprzeczeń. To dlatego, że osoby uzależnione często wypierają fakt, że mają problem z nadużywaniem alkoholu.(1) Swoje zachowanie tłumaczą częstymi okazjami do picia albo koniecznością odstresowania się po ciężkim dniu. Alkohol jest łatwo dostępny, serwowany podczas różnego typu okoliczności, od chrzcin, poprzez urodziny, do uczczenia awansu albo nowej pracy.

Uzależnienie nie pojawia się z dnia na dzień, czasami jego rozwój trwa latami i łatwo jest przeoczyć lub zignorować pierwsze objawy choroby, która w wielu przypadkach kończy się intensywnymi i wyniszczającymi „ciągami”.

Detoksykacja alkoholowa a zespół odstawienny

Detoks – co to znaczy? Wiele osób, które znalazły się w pułapce uzależnienia, z pewnością zadaje sobie pytania: jak przerwać ciąg alkoholowy i jak odtruć organizm z alkoholu? Czy wystarczy zamknąć się w czterech ścianach bez dostępu do butelki i przeczekać, aż minie ochota na kolejną dawkę?

Takie postępowanie może nie tylko nie wystarczyć, ale też być trudne i niebezpieczne ze względu na przykre objawy zespołu odstawiennego (abstynencyjnego).

Odtrucie alkoholowe – objawy

Objawy zespołu abstynencyjnego pojawiają się, gdy alkoholik nagle odstawia lub znacznie redukuje alkohol. Mogą wystąpić po kilku godzinach od ostatniej dawki, jednak czasami doskwierają dopiero po kilku dniach. W organizmie zachodzi wówczas powolne odtruwanie po alkoholu, które może wiązać się z dolegliwościami takimi jak:

• dreszcze,
  • nerwowość, lęki,
  • nudności, wymioty,
  • bóle głowy,
  • przyspieszona akcja serca,
  • silne poty,
  • poczucie dezorientacji,
  • bezsenność, koszmary nocne,
  • podwyższone ciśnienie krwi.(2)

Najcięższą postacią zespołu odstawiennego jest majaczenie alkoholowe (inaczej biała gorączka alkoholowa lub delirium tremens). Jest to rodzaj psychozy, która zazwyczaj osiąga apogeum 2-3 dni po odstawieniu alkoholu i dotyczy kilku procent alkoholików. Chory jest pobudzony psychoruchowo, ma lęki, jest zdezorientowany, może uciekać przed niezidentyfikowanym zagrożeniem lub atakować osoby z otoczenia.

Innymi objawami są bezsenność, omamy wzrokowe, czuciowe i słuchowe. Chory może także cierpieć z powodu gorączki i dreszczy. Człowiek w fazie delirium jest niebezpieczny dla innych i dla siebie, gdyż w jej trakcie mogą pojawić się myśli i próby samobójcze.(2,3)

Odtrucie alkoholowe – na czym polega detoks w profesjonalnym ośrodku?

Z powodu ryzyka groźnych objawów zespołu abstynencyjnego detoks po alkoholu najlepiej przeprowadzić w szpitalu lub klinice odwykowej. Tam, po wykonaniu wstępnych badań, chory otrzymuje leki ułatwiające odtruwanie organizmu z alkoholu.

Leki te umożliwiają mu łagodne i bezpieczne przejście przez cały proces. W trakcie detoksu uzależniony pozostaje pod opieką personelu medycznego, który monitoruje jego stan i może podać mu dodatkowe leki: uspokajające, ułatwiające zasypianie, przeciwdrgawkowe.

Oprócz tego pacjent może otrzymać glukozę z witaminami, płyny uzupełniające i elektrolity.(4) Profilaktyka odwodnienia w trakcie detoksu ma bowiem bardzo istotne znaczenie. Wreszcie, podopieczni powinni mieć zapewnione wsparcie psychologiczne.

Odtrucie alkoholowe – ile trwa?

Schemat występowania kolejnych objawów zespołu odstawiennego może różnić się w zależności od osoby. Przeważnie pierwsze dolegliwości pojawiają się kilka godzin po ostatniej dawce alkoholu, osiągają szczyt 2-3 dni później, a po około 5-7 dniach ich nasilenie spada. U osób, które się nie leczą, niektóre objawy detoksu alkoholowego mogą utrzymywać się jeszcze przez kilka tygodni.(5)

Warto jednak wiedzieć, że podopieczni ośrodków odwykowych na każdym z tych etapów mogą liczyć na pomoc i podanie leków ułatwiających ten trudny czas. Z reguły detoks trwa do 10 dni.(6)

To jednak dopiero pierwszy etap walki z czynnym uzależnieniem. Ile trwa odwyk alkoholowy? Po przeprowadzeniu detoksu chorego czeka wielomiesięczna psychoterapia indywidualna i grupowa. Leki działają bowiem tylko pomocniczo, natomiast istota nałogu tkwi w psychice.

Terapia indywidualna i grupowa – w jaki sposób pomagają wytrwać w trzeźwości?

Decyzja o rozstaniu się z nałogiem i odtrucie po alkoholu mają ogromne znaczenie. Jednak osoba uzależniona może czuć niepewność, zagubienie i lęk przed życiem bez używki, która do niedawna wydawała się wsparciem w trudnych chwilach.

Uzależniony powinien znaleźć nowe sposoby na radzenie sobie ze smutkiem, stresem, kłopotami. Odzyskać poczucie własnej wartości i poczuć siłę do działania. Odbudować relacje rodzinne i odzyskać zaufanie najbliższych. Wiedzieć, jak radzić sobie z pokusami, które będzie napotykał na każdym kroku. Utrzymywać motywację do życia w trzeźwości.

Wszystkie te aspekty podejmowane są podczas psychoterapii indywidualnej i grupowej. Pacjent ma więc szansę otrzymać pomoc profesjonalnych terapeutów, ale też innych uzależnionych.

Jak wybrać odpowiedni ośrodek leczenia alkoholizmu?

Każda faza leczenia, od detoksu alkoholowego po wszystkie etapy terapii, ma ogromne znaczenie, a uzależniony powinien otrzymać kompleksową opiekę, dostosowaną do jego potrzeb. Profesjonalny ośrodek terapeutyczny powinien zatrudniać wykwalifikowaną kadrę i proponować bogatą ofertę terapeutyczną, z którą wcześniej zapoznaje potencjalnych podopiecznych i ich rodziny.

Im bardziej intensywna jest organizacja czasu w ośrodku, tym lepsze są rokowania dotyczące wyjścia z nałogu. Samo przebywanie w placówce i odbycie detoksu nie wystarczą bowiem, aby na dobre zrezygnować z alkoholu i wrócić do normalnego funkcjonowania.(6)

Podczas wyboru odpowiedniej placówki warto przyjrzeć się ofercie całodobowej kliniki AKME, w której można przeprowadzić bezpieczny i łagodny detoks pod okiem specjalistów, a także skorzystać z oferty terapeutycznej, skierowanej również dla rodzin alkoholików. Ten pierwszy krok, jakim jest zgłoszenie się po pomoc, może okazać się najważniejszym krokiem w życiu.

Bibliografia:

1. Klimkiewicz A. Uzależnienie od alkoholu. https://psychiatria.mp.pl/uzaleznienia/81263,uzaleznienie-od-alkoholu. Data dostępu: 26.09.2018.
  2. Badii C., Boskey E. Alcohol Withdrawal Syndrome. https://www.healthline.com/health/alcoholism/withdrawal. Data dostępu: 26.09.2018.
  3. Wilk A. Majaczenie drżenne alkoholowe. Alkoholizm i Narkomania I/IX/95, 34-42.
  4. Ryszkowski A. i wsp. Walka z uzależnieniem alkoholowym.Journal of Clinical Healthcare 1(2015): 14-43.
  5. Alcohol Withdrawal Treatment, Symptoms, and Timeline. https://americanaddictioncenters.org/withdrawal-timelines-treatments/alcohol/. Data dostępu: 26.09.2018.
  6. Fudała J. Leczenie uzależnienia od alkoholu. https://psychiatria.mp.pl/uzaleznienia/69539,leczenie-uzaleznienia-od-alkoholu. Data dostępu: 26.09.2018.