Leczenie lekomanii - uzależnienie od leków przeciwbólowych

Specjalistyczny detoks od substancji psychoaktywnych i psychotropowych.

Dzięki profesjonalnej detoksykacji lekowej istnieje możliwość odnalezienia siły i mobilizacji do dalszego leczenia po długotrwałym przyjmowaniu środków nasennych, przeciwbólowych oraz psychotropowych.

Kompleksowe badania przeprowadzane w Klinice AKME przez lekarzy psychiatrów dają gwarancję całkowitego odtrucia organizmu oraz absolutnego odstawienia zażywanych leków.

detoks od leków

Na czym polega uzależnienie od leków?

Nałóg niekontrolowanego zażywania farmaceutyków przez zupełnie zdrowe osoby przebiega podobnie jak pozostałe uzależnienia – od alkoholu czy narkotyków. Zaczyna się niewinnie, od okresowego przyjmowania leków nasennych, uspokajających czy euforyzujących. Stopniowo tabletek bierze się coraz więcej, ponieważ zawarte w nich substancje psychoaktywne oddziałują na ośrodkowy układ nerwowy, powodując jego przystosowanie do dostarczanych składników. Kiedy organizm nie dostaje kolejnej dawki, zaczyna się o nią dopominać. Efektem jest szereg objawów psychicznych i fizycznych, które przypominają zespół abstynencyjny – to między innymi pocenie się, drżenie mięśni, lęki, stany depresyjne, zaburzenia pracy układu krążenia oraz układu pokarmowego. Aby uniknąć przykrych skutków odstawienia, chory sięga po kolejną dawkę, a błędne koło nałogu się zamyka. Problem dotyczy najczęściej silnie uzależniających leków z grupy barbituranów, opioidów i benzodiazepin. Często obserwuje się także uzależnienie od leków przeciwbólowych, które jest równie groźne dla zdrowia. Przyjmowanie dużych dawek takich środków może spowodować spustoszenia w układzie pokarmowym.

Objawy uzależnienia od leków

Leki przyjmuje się zazwyczaj w zaciszu domu, a objawy nałogu są mniej wyraźne niż w przypadku narkomanii czy alkoholizmu. Dlatego lekomania może być trudna do zaobserwowania. Istnieje jednak kilka sygnałów świadczących o uzależnieniu od leków, które powinny zaalarmować bliskie osoby. To przede wszystkim zmiany w zachowaniu, takie jak:

– długotrwałe przyjmowanie coraz większych dawek określonego lekarstwa,

– mieszanie różnych leków,

– noszenie tabletek zawsze przy sobie,

– występowanie objawów zespołu abstynencyjnego po pominięciu dawki leku,

– częste wizyty u wielu lekarzy w celu zdobywania nowych opakowań medykamentów,

– obsesyjne gromadzenie zapasów nowych opakowań,

– występowanie stanów lękowych, huśtawek nastroju, problemów ze snem.

Jeśli uzależnienie spowodowały benzodiazepiny, mogą pojawić się także następujące objawy:

– problemy z pamięcią i koncentracją,

– senność,

– niewyraźna mowa,

– zaburzenia koordynacji ruchowej.

Jak przebiega skuteczne leczenie lekomanii?

Sprawdzoną metodą na drodze do wolności od leków jest przeprowadzenie terapii stacjonarnej i co najmniej 30-dniowego detoksu. Polega on na bezwzględnym odrzuceniu substancji, które spowodowały uzależnienie. Czas jego trwania jest dobierany indywidualnie do każdego przypadku. Chory musi być pełnoletni i wyrazić zgodę na leczenie. Kwalifikacja odbywa się w formie rozmowy z lekarzem oraz psychoterapeutą, którzy decydują o przyjęciu do Kliniki, długości pobytu i przebiegu terapii. W czasie trwania detoksu pacjent przebywa w naszym prywatnym ośrodku pod Warszawą, w bezpiecznych i komfortowych warunkach, które sprzyjają pełnemu wyleczeniu uzależnienia od leków. Może korzystać z sauny i siłowni, a także zabrać ze sobą swój sprzęt elektroniczny. Ma zapewnione pełne wyżywienie i dietę dostosowaną do stanu zdrowia. Dopuszczamy wizyty najbliższej rodziny, która motywuje i wspiera w procesie zdrowienia.

Przez całą dobę chory ma zapewnioną opiekę wykwalifikowanej pielęgniarki. Oprócz odstawienia leków, podstawę stanowi psychoterapia prowadzona przez specjalistów z dużym doświadczeniem. Pacjenci uzależnieni od leków przeciwbólowych lub innych medykamentów regularnie biorą udział w sesjach indywidualnych, podczas których w przyjaznych warunkach rozmawiają o swoim problemie z terapeutą. Równie istotna pozostaje terapia grupowa – pozwala spotkać osoby o podobnych doświadczeniach, porozmawiać o nałogu bez tabu i zyskać cenne wsparcie. Oprócz standardowych sesji odbywają się też dodatkowe konsultacje prowadzone przez psychologów i psychiatrów. Podczas pobytu w ośrodku chory ma czas na terapię, odpoczynek i skupienie się na zaplanowaniu nowego etapu swojego życia.

Kiedy należy podjąć leczenie uzależnienia od leków?

Osoby uzależnione od farmaceutyków często nie chcą się przyznać do swojego problemu, nawet przed samym sobą, a bliscy nie znają skutecznych mechanizmów wsparcia. Tymczasem konieczne jest podjęcie natychmiastowego leczenia lekomanii, by jak najszybciej pomóc choremu w powrocie do normalności. Niekiedy osoby podejrzewające u siebie problem uzależnienia od medykamentów, nie do końca wiedzą, czy ich sytuacja kwalifikuje się do terapii. Jest jednak kilka wskazówek, które pomogą naprowadzić na właściwy trop. Problem z pewnością istnieje, jeśli dana osoba:

– stosuje lek dłużej, niż powinna trwać kuracja według zaleceń lekarza,

– zwiększa dawki leków, ponieważ ma poczucie, że dotychczasowe porcje nie działają,

– odczuwa dyskomfort bądź nieprzyjemne objawy psychiczne i fizyczne, gdy nie przyjmie bądź opóźni przyjęcie leku,

– wpada w panikę, gdy lekarstwo się kończy,

– ucieka się do niestandardowych sposobów zdobycia leku – szantaż, manipulacja, symulowanie objawów choroby, poszukiwania na czarnym rynku.

Wystarczy, gdy wystąpią dwa z powyższych objawów, by stwierdzić, że dana osoba powinna zwrócić się o pomoc do specjalisty. Najlepszym kierunkiem będzie klinika leczenia uzależnień od leków i innych substancji psychoaktywnych, w której pracują doświadczeni psychiatrzy i terapeuci.

Zadzwoń i podejmij detoks od leków

Dojazd po Pacjenta nieoznakowanym samochodem – do 50 km GRATIS!

DETOKS 24H:  603 280 728

TERAPIA 24H:  605 280 728