Co trzeba wiedzieć o detoksie alkoholowym?

Detoks alkoholowy jest ważnym punktem w leczeniu uzależnienia. To pierwszy krok do wyjścia z nałogu, dlatego warto przeprowadzić go w specjalistycznej klinice, gdzie wykwalifikowany personel odpowiednio z troską zadba o zdrowie pacjenta.

Na czym polega detoksykacja organizmu?

Proces odtruwania alkoholowego opiera się na usunięciu z organizmu alkoholu i wszystkich toksycznych związków oraz uzupełnieniu witamin i minerałów, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Wszystkie niedobory podczas odtruwania organizmu uzupełnia się pacjentowi dożylnie. Witaminy niezbędne do przywrócenia zdrowia to przede wszystkim witamina B1, magnez i potas. Ważne jest również odpowiednie nawodnienie chorego, który przy dłuższym nadużywaniu alkoholu ma liczne zaburzenia w gospodarce jonowo-elektrolitowej. Przy silnym uzależnieniu potrzebna okaże się pomoc specjalisty, zapewniającego odpowiednie środki, by cały proces przejść z jak najmniejszą liczbą skutków odstawienia alkoholu.

Objawy po odstawieniu alkoholu – niebezpieczeństwo dla zdrowia

Nagłe przerwanie ciągu alkoholowego wiąże się z wieloma nieprzyjemnymi objawami. U osób długotrwale sięgających po trunki następują zmiany na poziomie procesów metabolicznych, dlatego przy ich gwałtownym odstawieniu pacjent może doznać szeregu skutków, zarówno fizycznych, jak i psychicznych, niebezpiecznych dla organizmu. Proces ten nazywamy zespołem abstynencyjnym. Do jego podstawowych symptomów należą:

– silne bóle głowy,

– rozchwianie nastroju,

– nudności, wymioty i biegunki,

– drżenie rąk, powiek i języka,

– nadciśnienie tętnicze,

– zaburzenia w rytmie snu,

– przyśpieszenie akcji serca,

– stan nadmiernego pobudzenia,

– silne poczucie wyczerpania,

– padaczka,

– omamy i majaczenie.

Ryzyko wystąpienia powyższych objawów przy nagłym odstawieniu alkoholu bywa bardzo duże. Priorytetem w takich momentach powinno być bezpieczeństwo pacjenta. Dlatego tak ważne jest, by proces detoksykacji przeprowadzany był w odpowiednich ośrodkach, gdzie pracuje wykwalifikowany personel. Pacjenci myślą, że są w stanie przejść przez detoks w domu, jednak często nie przynosi on żadnych rezultatów. Zazwyczaj jest nieodpowiednio przeprowadzany, a uzależnionemu brakuje wytrwałości, więc wraca do nałogu i wpada w kolejny ciąg alkoholowy.

Ile trwa regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu?

Zaleca się, aby okres detoksu trwał 3 dni. Czas przywracania pacjenta do zdrowia ustala się indywidualnie, biorąc pod uwagę stopień zaawansowania choroby alkoholowej, poziom toksyn we krwi oraz ogólny stan psychiczny i fizyczny pacjenta. W klinice AKME istnieje możliwość wykonania dokładnych badań, pomagających dobrać odpowiednie leczenie farmakologiczne. Pacjent otrzymuje również pomoc psychologiczną i psychiatryczną, pozytywnie wpływającą na cały proces leczenia. Jest to bardzo trudny okres dla osoby uzależnionej, ważne jest, by oprócz witamin i leków, otrzymała także wsparcie bliskich.

Kto powinien skorzystać z detoksu alkoholowego?

Niewątpliwie wiele osób, które zauważyły u siebie lub u znajomych czy rodziny objawy uzależnienia od alkoholu, zastanawia się, w jakim przypadku można już mówić o poważnej chorobie alkoholowej. Tak naprawdę każda osoba długotrwale nadużywająca alkoholu, wpadająca w tzw. ciągi, kiedy to dochodzi do destruktywnych zachowań wynikających ze spożycia trunków, kwalifikuje się do detoksykacji. W sytuacji gdy widzimy niepokojące objawy, warto udać się do lekarza specjalisty, który wskaże najlepsze rozwiązanie prowadzące do wyzdrowienia.

Detoks – co dalej?

Zawsze trzeba wziąć pod uwagę, że odtrucie organizmu jest tak naprawdę początkiem leczenia. Kolejnym punktem, by pacjent mógł poradzić sobie z nałogiem, jest terapia alkoholowa. Najlepiej przeprowadzić ją w ośrodku, w którym pacjent otrzyma odpowiednią pomoc. Klinika AKME oferuje skuteczną terapię dla uzależnionych od alkoholu. Wyspecjalizowani lekarze i terapeuci w AKME stosują nowatorskie metody leczenia, prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów.