Biała gorączka alkoholowa – najgroźniejsza postać zespołu odstawiennego

Biała gorączka, delirium tremens, majaczenie drżenne – to różne określenia opisujące najbardziej niebezpieczną postać zespołu odstawiennego. Biała gorączka występuje u osób chorujących na alkoholizm. Objawy zwykle pojawiają się 2-4 dni po przerwaniu ciągu.(1) Jak rozpoznać majaczenie drżenne? Co zrobić, aby złagodzić przebieg zespołu odstawiennego? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym tekście.

Biała gorączka alkoholowa – czy występuje u każdego uzależnionego?

Kiedy przyzwyczajony do regularnych, wysokich dawek alkoholu organizm pewnego dnia przestaje dostawać uzależniającą substancję, reaguje tak zwanym zespołem odstawiennym (abstynencyjnym). Spektrum jego objawów jest bardzo szerokie i obejmuje zarówno objawy psychiczne (niepokój, rozdrażnienie), jak i fizyczne (bóle, nudności).

Pewien odsetek uzależnionych (szacunkowe dane mówią o 3-5%), cierpiących z powodu zespołu abstynencyjnego, może natomiast odczuć delirium tremens. (2)

Delirium tremens a padaczka alkoholowa – czy oznaczają to samo?

Nie do końca. Napady padaczki mogą występować w różnych stadiach alkoholizmu. U niektórych uzależnionych atakują po rozpoczęciu nadmiernego picia, tylko w stanie upojenia, są to jednak rzadkie przypadki. Najczęściej ataki padaczki alkoholowej występują po odstawieniu trunków i poprzedzają wystąpienie delirium tremens.(3)

Padaczka alkoholowa – objawy

Napady padaczkowe mogą wyglądać różnie i mieć zróżnicowane nasilenie. U alkoholików dosyć typową postacią są uogólnione napady toniczno-kloniczne. Ich objawami są:

• dreszcze,
  • sztywność mięśni lub stawów,
  • utrata świadomości,
  • utrata kontroli nad oddawaniem moczu i/lub stolca,
  • czas trwania ataku od 1 do 3 minut.(4)

Padaczka alkoholowa – co robić? Jeśli u bliskiej Ci osoby atak wystąpił po raz pierwszy, pozostań przy niej, zadbaj o jej bezpieczeństwo i zadzwoń na pogotowie. Chory powinien odbyć badanie lekarskie, które pomoże stwierdzić, jakie są przyczyny padaczki: czy napad lub napady epilepsji mają ścisły związek z alkoholizmem, czy są objawem padaczki pourazowej. Uzależnienie sprzyja bowiem upadkom i urazom głowy, które mogą skończyć się epilepsją.(3,4)

Jak leczyć padaczkę alkoholową? Podstawą jest zaprzestanie picia alkoholu. Sama detoksykacja organizmu jest dopiero wstępem do właściwej terapii, która pomoże choremu stopniowo uczyć się życia w trzeźwości. W niektórych przypadkach lekarze przepisują leki przeciwpadaczkowe. Gdy pomimo zaprzestania picia alkoholu napady pojawiają się nadal, wówczas konieczne jest stałe przyjmowanie leków przeciwpadaczkowych.(3,4)

Delirium alkoholowe – objawy białej gorączki

Drżenne majaczenie alkoholowe jest pojęciem obejmującym znacznie więcej objawów, niż padaczka. Delirium tremens to psychoza alkoholowa, która z reguły ma charakter tymczasowy, jednak jest skrajnie niebezpieczna.

Samo słowo delirium, czyli majaczenie, oznacza zaburzenie świadomości, związane z dezorientacją w czasie i przestrzeni. Delirium pojawia się w ciągu kilku dni po przerwaniu ciagu picia (przeważnie 2,3 lub 4 dni).

Poprzedzają je charakterystyczne objawy zespołu abstynencyjnego, następnie chory ma nasilone trudności z zaśnięciem, a z biegiem kolejnych godzin rozwija się pełny obraz delirium tremens.(1,5)

Kolejne objawy delirium alkoholowego mogą narastać bardzo szybko i należą do nich:

• niepokój psychoruchowy, poirytowanie, lęk,
  • dreszcze,
  • dezorientacja,
  • ból w klatce piersiowej,
  • omamy, złudzenia, przekonanie, że otaczająca rzeczywistość jest nieprawdziwa,
  • intensywne pocenie się,
  • niezależne od woli skurcze mięśni lub ruchy gałek ocznych,
  • zmęczenie,
  • gorączka,
  • halucynacje słuchowe i/lub wzrokowe,
  • przyspieszona akcja serca, szybszy oddech,
  • gwałtowne odruchy w przypadku zaskoczenia,
  • nudności,
  • koszmary senne,
  • drgawki,
  • nadwrażliwość na światło, dźwięk, dotyk,
  • nagłe zmiany nastroju.(1,2,6)

Delirium alkoholowe i związane z nim zagrożenia

Organizm alkoholika, który odstawił substancję, najprościej mówiąc, jest w stanie szaleństwa. Chory może uciekać przed nieokreślonym niebezpieczeństwem, atakować osoby z bliskiego otoczenia, okaleczyć się lub podjąć próbę samobójczą. Utrata panowania nad ciałem i umysłem grozi też urazami, a wysoka gorączka – niebezpiecznym odwodnieniem. (5,6)

Delirium alkoholowe – leczenie

Szereg zagrożeń związanych z białą gorączką alkoholową powinien być wystarczającym powodem do szukania profesjonalnej pomocy w celu odstawienia alkoholu. Z perspektywy uzależnionego ważniejszym pytaniem od: jak leczyć psychozę alkoholową, jest: jak jej zapobiec? Detoks alkoholowy powinien odbyć się pod okiem specjalistów. To najbardziej skuteczny sposób na uniknięcie delirium tremens i związanych z nim zagrożeń.

Zanim odbędziesz bezpieczny detoks, lekarz powinien dokładnie Cię zbadać, dzięki czemu będzie w stanie ocenić, jak intensywne oraz groźne mogą być objawy odstawienia w Twoim przypadku.(6) Istnieją leki, które podane w odpowiednich dawkach są bezpieczne i umożliwiają łagodniejsze przejście przez detoks.

Ponadto, po odstawieniu alkoholu, ważny jest monitoring chorego przez lekarza lub pielęgniarkę. W sytuacji wystąpienia takich objawów, jak trzęsące się dłonie, gorączka, odwodnienie lub nieregularna praca serca, otrzymasz natychmiastową pomoc.(6)

Profesjonalny, łagodny detoks organizmu zatrutego przez nadużywanie alkoholu, przeprowadzają doświadczeni specjaliści w klinice AKME. W jego trakcie pacjent pozostaje pod stałą opieką personelu medycznego. Po oczyszczeniu organizmu z toksyn jest gotowy do podjęcia terapii, która stanowi właściwe leczenie choroby alkoholowej.

AKME to placówka całodobowa, dlatego jej podopieczni mają zapewniony intensywny program terapeutyczny. Pamiętaj, że alkoholizm jest niebezpieczną chorobą, zarówno na etapie ciągu, jak i odstawienia, jednak wielu zagrożeniom można skutecznie zapobiegać.

Bibliografia:

1. Delirium tremens. https://medlineplus.gov/ency/article/000766.htm Data dostępu: 9.10.2018
  2. Kivi R., Boskey E., Gotter A. Alcohol Withdrawal Delirium. https://www.healthline.com/health/alcoholism/delirium-tremens Data dostępu: 9.10.2018
  3. Niedzielska K., Barańska-Gieruszczak M. Leczenie padaczki.http://old.ipin.edu.pl/fpn/archiwum/1996/02/FwPiN_2-1996-02.pdf Data dostępu: 9.10.2018
  4. Epilepsy and Seizures from Alcohol. https://www.alcohol.org/effects/epilepsy-and-seizures/ Data dostępu: 9.10.2018
  5. Wilk A. Majaczenie drżenne alkoholowe. Alkoholizm i Narkomania I/IX/95, 34-42
  6. Alcohol-Induced Psychotic Disorder: Hallucinations, Delusions, Persistent Thoughts.https://www.alcohol.org/comorbid/psychotic-disorder/ Data dostępu: 11.10.2018